Reprezentant Polski

w Biegach Ultra

 I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done !!!

 

Training Essentials for Ultrarunning

 

Jakiś czas temu w moje ręce wpadła książka “Training Essentials for Ultrarunning" autorstwa Jason Koop. Książkę otrzymałem od mojego biegowego kolegi Tadeusza. Sam tytuł jakoś mnie nie powalił i zastanawiałem się, czy taka książka jest mi potrzebna. Muszę przyznać, że od samego początku byłem do niej sceptycznie nastawiony. Mimo wszystko postanowiłem zabrać się za czytanie. Po pierwszych kilkudziesięciu stronach utwierdzałem się w przekonaniu, że książka nie jest niczym specjalnym. Jednak zaciekawiła mnie w niej jedna rzecz, a mianowicie to, że autor prezentował wszystkie swoje argumenty na płaszczyźnie typowego akademickiego podejścia. Koncentrował się przede wszystkim na analizie i naukowym podejściu do tematu. Sam jestem umysłem ścisłym i lubię analizować dane. Efektem tego był fakt, że  książka  zaczęła mnie coraz bardziej wciągać.


Kolejne strony uciekały szybko, a ja zaczynałem doszukiwać się podobieństw w moim bieganiu, treningu i podejściu do danego tematu poruszanego w kolejnych rozdziałach. Zdałem sobie jednak sprawę, że ta pozycja skoncentrowana jest przede wszystkim na przygotowaniu biegacza do biegów górskich.

 


 

Foto: wycinek tekstu, gdzie jasno widać, że część treści nie dotyczy biegów do 100 km.
 

Troszkę byłem zawiedziony, ale nie ma się co dziwić. Biegi górskie przechodzą swój renesans. Najważniejsze w tym wszystkim było to, że mimo takiego ukierunkowania książki mogłem znaleźć sporo elementów, które mogę wykorzystać w moich przygotowaniach i swoim podejściu do treningu. W książce autor porusza wiele tematów, a akademickie podejście do tematu jest bardzo klarowne i łatwe do śledzenia. Nie do końca podobają mi się wstawki w tekście (niezapowiedziane wypowiedzi nyych biegaczy), bo troszkę mnie to rozprasza, ale sam przekaz jest przejrzysty. Jednak wiele sekcji popartych jest naukowymi wstawkami jak na zdjęciu poniżej.

 

 


 

Foto: wiele sekcji popartych jest aspektami naukowymi
 

 

Zastanawiałem się, czy opisywać co jest ciekawego w książce, ale postanowiłem tego nie robić. Według mnie książka jest bardzo dobrą pozycją dla trenerów, jak również osób, które same trenują. Pozwala ona spojrzeć na trening z innej perspektywy. Wiele aspektów w niej przedstawionych można spokojnie wprowadzić do własnego treningu, czy też do osób, które trenujecie. Najważniejsze w książce, a przynajmniej z mojego punktu widzenia jest to, że jest to swego rodzaju „check list“. Jest to szczególnie ważna w samym trenowaniu, ponieważ dość często jesteśmy bombardowani przez masę informacji w mediach, które raczej wprowadzają zamieszanie w swym natłoku, niż pomagają.


Taka moja refleksja na koniec, to fakt, że nigdy nie można oceniać książki po jej okładce, ale tym Was oczywiście nie zaskoczę. Druga bardzo ważna refleksja szczególnie dla samo trenujących to taka, że zawsze warto czytać i rozszerzać swoją świadomość. W moim przypadku dotyczy to szczególnie biegania, które zajmuje sporą część mojego codziennego czasu. Na koniec polecam książkę trenerom i samo trenującym się biegaczom, szczególnie tym biegającym w górach i trenujących biegaczy górskich. Nie oznacza to, że typowy asfaltowy biegacz nie będzie mógł skorzystać z tej pozycji. Wręcz przeciwnie, jednak książka kładzie nacisk na biegi górskie. 

 

 

 

Foto: wygląda na to że będzie więcej w tym temacie. 

 

 

19 listopada 2017

Partnerzy