Reprezentant Polski

w Biegach Ultra

 I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done !!!

 

Skurcze

Skurcze jak sobie z nimi radzić. Co działa, a co jest tylko mitem (materiał przygotowany na podstawie publikacji w Runner’s World).

Praktycznie każdy biegacz na jakimś etapie swoich biegów doświadczył tego bólu. Dość powszechnie przyjęło się, że banany i tabletki solne (np. hydrosalt) pomagają. To bardzo często rekomendowane rozwiązanie do biegaczy. Dodatkowo zaczyna pojawiać się w rekomendacjach musztarda. Te teorie obala jednak Kevin Miller, profesor na Uniwersytecie w Michigan, USA. Od wielu lat zajmu się badaniami w tej dziedzinie i podkreśla, że jest to błędne podejście.

Co sam rekomenduje ?

Foto: skurcze to nie przelewki, już nie raz pozbawiły mnie dobrego wyniku

Woda z ogórków

Wygląda na to, że woda z ogórków działa. Profesor przeprowadził kilka testów, podając wodę z ogórków, jednocześnie czystą wodę i trzeciej grupie nie podawał nic. Najlepsze efekty przynosiła właśnie woda z ogórków. Chyba nie ma się co dziwić, przecież jest w niej sporo soli i innych cennych składników. Co jest jednak ciekawe, że skurcze ustępowały już po 85 sekundach od podania. Chyba warto spróbować tego rozwiązania.

Foto: ogóreczki kiszone

 

Rozciąganie

Rozciąganie mięśni przez podniesienie palcy stóp pomaga doraźnie i jest dość powszechnie znane. Nie ma tu chyba zaskoczenia. Dodatkowo Prof. Miller podkreśla, że codzienne rozciąganie pomaga zapobiegać pojawianiu się skurczy (przykład po prawej).

 

Foto: rozciąganie

Banany i tabletki z sola.

 

Jak się okazuje, badania nie potwierdzają, aby właśnie te produkty pomagały pomimo tego, że zawierają odpowiednie składniki niezbędne w walce ze skurczami. Miller problem upatruje w długiej przyswajalności minerałów z tych produktów. Ich działanie jest zbyt późne i nie pomaga doraźnie. Efekt przewidywany jest dopiero po 60 min. Dużo szybszy efekt daje już samo rozciąganie, o którym mowa wyżej.

"Bananas and salt tablets provide the right ingredients to resolve a spasm, but they simply take too long to metabolize to work immediately, usually up to 60 minutes," says Dr. Miller.

Musztarda

Przeprowadzone przez Millera badania nie wskazały, aby musztarda mogła pomóc. Spożycie całego słoiczka również nie pomaga, a dodatkowo nie jest łatwo zjeść całą zawartość. Dodatkowym problem może być sama dostępność na trasie biegu czy też konsumpcja. 

Foto: musztarda

 

29 maja 2017

Partnerzy